top of page
  • Foto van schrijverRedactie AWEARE

Waar is de originaliteit gebleven?

Bijgewerkt op: 28 jan. 2018

Wanneer ik door de straten van Amsterdam loop, zie ik van alles op het straatbeeld. Mijn ogen rollen bij het zoveelste meisje dat een schipperspet draagt. Als ik zou tellen, durf ik te wedden dat ik minstens 100 koppen kan tellen met deze pet op. 70 meisjes dragen een trackpants of een flared jeans, en 80 jongens dragen een spijkerjack inclusief bontje aan de kraag. Jammer. Weer niet geïnspireerd vandaag.


Ik concludeer hieruit twee dingen. Het eerste is dat heel Amsterdam de nieuwste trends draagt, het tweede dat me opvalt is dat iedereen er basically hetzelfde uitziet en niemand een eigen stijl heeft. De originaliteit in het mode-straatbeeld is ver te zoeken. Want met mode, kun je jezelf uitten, zegt men. Met mode heb je de kans om te laten zien wie jij bent. Maar als iedereen klakkeloos alle trends volgt, en draagt wat iedereen draagt, wat zegt dat dan over jou? Ik kan daar niks van aflezen. Ik heb geen idee wie jij bent. Maar als jij draagt wat jij zelf leuk vindt; Als jij draagt waar jíj achter staat om te dragen; En als jij draagt wat helemaal jou is. Dán hebben mensen een beeld van je en kunnen ze iets te weten komen over jou als persoon. Dus als jij iets wilt dragen, wat iets zegt over jou, over hoe jij bent, dan zullen de nieuwste trends dat niet voor jou verwezenlijken. Maar een weloverwogen, bewuste kledingkeuze, die doet dat wel.


Mode is veel meer dan trends. Het gaat om stijl. Een eigen stijl. En stijl maakt een overvolle kledingkast overbodig. De volgende keer dat ik door de straten van Amsterdam loop, en nog eens goed rondkijk in het straatbeeld, hoop ik geen schipperspetten, trackpants of spijkerjacks te zien, maar hoop ik geïnspireerd te raken door authenticiteit en bewust gekozen outfits. Ik hoop mensen te zien die nee zeggen tegen alle trends die over drie maanden toch weer 'uit' zijn, en ja zeggen tegen de stijl die bij hen past en dus ja zeggen tegen verbetering van het milieu.


2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Blog

bottom of page