top of page
  • Foto van schrijverRedactie AWEARE

"Je moet rekening houden met het milieu"

Bijgewerkt op: 26 jan. 2018

Laat ik maar meteen met een goeie binnenkomer beginnen. Al die campagnes en reclames die je zeggen dat je wel echt op het milieu moet letten... Ligt dat aan mij, of werkt dat gewoon echt niet? Het is allemaal zo gebiedend en komt op mij zo zeurderig over. Ik weet niet wat jullie willen, maar ik wil gewoon een paar prettig zittende outfits en zonder gedoe mijn leven kunnen leven. Als ik er daarbij voor kan zorgen dat ík niet degene ben die de wereld verpest voor toekomstige generaties, dan is dan alleen maar mooi meegenomen.



Van het ene op het andere moment, bedacht ik me dat ik als Brabander in hart en nieren nooit echt voor een duurzame optie ga. En dat is geen bewuste keuze, ik ben gewoon zo gemakkelijk in alles. Wat ik draag hoeft zeker niet de nieuwste mode te zijn, als het maar comfortabel zit. Een scheur in mijn broek? Weg ermee. Waarom zou ik een broek of welk kledingstuk dan ook proberen te repareren, als er zoveel andere compleet nieuwe exemplaren in de winkels liggen?


Nou, om maar ergens te beginnen, misschien vanwege je portomonnee. Als je als student op eigen benen wil staan, moet je je bedenken dat het klaar is met de overbodige luxe-uitgaven. Je zal wat voorzichtiger moeten omgaan met de kleding die je hebt. Ook moet je eens met een kritisch oog gaan kijken naar wat je allemaal nog hebt hangen, en dat ook maar eens een keer gaan dragen. Ja, zelfs dat vreselijke Disneyshirt, als de rest in de was ligt... Je zal wel moeten.


Toch had ik bij geen van dit alles mijn eigen openbaring. Die kwam pas bij mijn favoriete kledingstuk van de afgelopen jaren. Eerlijk, het woord duurzaam kwam niet in me op toen ik aan mijn spijkerblouse dacht, maar de ingesleten gaten zitten inmiddels aan beide mouwen op de hoogte van mijn ellebogen, maar toch weiger ik pertinent om 'm te vervangen. Het zit zo ontzettend goed en op die slijtplekken na is hij echt nog jarenlang goed.


En zo zorg je er dus voor dat zelfs katoen, denim, waar ook mijn blouse van gemaakt heeft en dus ook duizenden liters water aan productiewerk heeft gekost, toch nog een langer leven beschoren heeft dan oorspronkelijk voorzien. Ik weet nog niet hoe ik het ga oplossen (Mogelijk een paar mouwen van een oude trui in het binnenwerk vaststikken, op Pinterest of misschien zelfs op de tipspagina van AWEARE kom ik vast wel wat opties hiervoor tegen), maar dat komt vast wel goed. En hee, misschien ga ik mijn kledingkast eens uitpluizen om te zien wat ik al even niet meer gedragen heb om erbij te passen...


Hmmpf, 5 minuutjes babbelen over duurzaamheid en ik praat al als zo'n typische campagnevoerder, jemig. Ik moet oppassen dat ik niet straks gebiedend roep 'dat we wel echt op het milieu moeten letten'. Is trouwens mijn insteek ook niet. Als we gewoon allemaal even dat ene speciale, fijne kledingstuk bij de hand houden en koesteren, dan ben ik al tevreden.

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Blog

bottom of page